[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Siedemdziesiąt sześć procent kobiet w Kenii postrzega wieloŜeństwo
pozytywnie; na wiejskich terenach 25 na 27 kobiet określa poligamię jako
lepszą od monogamii. W odczuciach tych kobiet, poligamia moŜe być
szczęśliwym doświadczeniem, pod warunkiem, Ŝe Ŝony zgadzają się ze sobą i
nie ma między nimi rywalizacji. [vii]
Poligamia w przypadku większości społeczeństw afrykańskich, cieszy się tak
ogromnym szacunkiem, iŜ niektóre kościoły protestanckie stają się względem
niej coraz bardziej tolerancyjne. Biskup kościoła anglikańskiego w Kenii
zadeklarował: "ChociaŜ monogamia moŜe być idealna dla wyraŜenia miłości
między męŜem a Ŝoną, kościół powinien rozwaŜyć fakt, iŜ w szczególnych
kulturach poligamia jest społecznie akceptowana i wiara, Ŝe jest ona
sprzeczna z chrześcijaństwem, nie jest juŜ w stanie się dłuŜej obronić." [viii]
Po dokładnych badaniach nad afrykańskim wieloŜeństwem, Wielebny David
Gitari z kościoła anglikańskiego stwierdził, Ŝe poligamia praktykowana
właściwie jest o wiele bardziej chrześcijańska niŜ rozwód oraz ponowne
małŜeństwo, biorąc pod uwagę opuszczone Ŝony i dzieci. [ix]
Osobiście, znam kilka wykształconych Afrykanek, które pomimo Ŝycia na
zachodzie, nie maja Ŝadnych obiekcji co do poligamii. Jedna z nich,
37
przebywająca obecnie w USA, usilnie namawia męŜa do poślubienia drugiej
Ŝony, która pomogłaby w wychowaniu dzieci.
Problem niezrównowaŜonego współczynnika liczby płci staje się istotny
przede wszystkim w przypadku wojen. Amerykańscy Indianie doświadczali
takich sytuacji bardzo często. Kobiety, które cieszyły się dość znacznym
statusem w plemionach, akceptowały poligamię jako najlepszy sposób
zapobiegania słabości i nieprzyzwoitemu prowadzeniu się. Europejscy
osadnicy, z góry potępili ten zwyczaj jako "niecywilizowany", nie oferując
jakiegokolwiek innego rozwiązania. [x]
Po drugiej wojnie światowej, w Niemczech liczba kobiet przewyŜszała o
7,300,000 liczbę męŜczyzn (3.3 miliony z nich to wdowy). Przypadało
wówczas 100 męŜczyzn na kaŜdą z 167 kobiet w wieku od 20 do 30 lat. [xi]
Wiele z nich, potrzebowało męŜczyzny nie tylko jako towarzysza, lecz głównie
jako opiekuna, wspierającego gospodarstwo domowe w czasach ogromnej
biedy i wielu trudności. śołnierze zwycięskiej armii alianckiej wykorzystywali
wraŜliwość kobiet, płacąc za ich usługi papierosami, czekoladą, chlebem. Te
prezenty wzbudzały radość dzieci, które odbierały polepszenie sytuacji w
domu jako wynik przyjaźni ich matek z obcokrajowcami. Dziesięcioletni
chłopczyk słysząc opowiadania kolegów, z całego serca Ŝyczył matce, aby
znalazła sobie przyjaciela Anglika, dzięki któremu nie chodziliby głodni. [xii]
Musimy zadać pytanie swemu zdrowemu rozsądkowi: które wyjście jest
bardziej godne dla kobiety? Ogólnie szanowana druga Ŝona jak w przypadku
Indian, czy prostytutka w podejściu cywilizowanych aliantów? Innymi słowy,
co jest bardziej godne dla kobiety, koraniczna recepta czy teologia oparta na
kulturze rzymskiego imperium?
Interesującym jest, iŜ podczas międzynarodowej młodzieŜowej konferencji w
Monachium w 1948 roku, omawiany był problem nierównowagi liczby płci.
Kiedy okazało się, iŜ nie moŜna było znaleźć odpowiedniego rozwiązania,
niektórzy z uczestników sugerowali wieloŜeństwo. Początkowa reakcja
zgromadzonych była mieszaniną szoku oraz oburzenia. Jednak po dokładnej
analizie uczestnicy zgodzili się, Ŝe jest to jedyne moŜliwe rozwiązanie.
Konsekwentnie poligamia została zaproponowana jako jedno z ostatecznych
zaleceń podnoszonych na konferencji. [xiii]
W dzisiejszym świecie, posiadamy coraz więcej broni masowego niszczenia
niŜ kiedykolwiek przedtem, i kościoły europejskie mogą, wcześniej czy
później zostać zmuszone do zaakceptowania poligamii jako jedynej drogi
wyjścia. Ojciec Hillman przedstawia swoje przemyślenia: "Jest wielce
38
prawdopodobne, Ŝe wszystkie wyniszczające technologie (broń nuklearna,
biologiczna, chemiczna, itp.) mogą spowodować drastyczną dysproporcję
pomiędzy stosunkiem płci i poligamia stanie się niezbędnym środkiem
przetrwania....Wówczas na przekór obowiązującym obyczajom, weźmie górę
naturalna i moralna skłonność do poligamii. W takiej sytuacji, teolodzy oraz
przywódcy kościelni szybko przedstawią nam istotne dowody oraz biblijne
teksy uzasadniające nową koncepcję małŜeństwa." [xiv]
W czasach współczesnych, poligamia jawi się jako realne rozwiązanie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]