[ Pobierz całość w formacie PDF ]

najwa\niejszym twierdzeniem, które pojawiło się w rezultacie wojny w 1967 r. i stało się
symbolem amerykańskiego \ydostwa, było to, \e holokaust [...] był zjawiskiem wyjątkowym,
nie mającym odpowiednika w historii ludzkości".3
W swej pouczającej rozprawie historyk David Stannard wyśmiewa  pracowitość hagiografów
holokaustu, dowodzących wyjątkowości \ydowskiego losu z zapałem i pomysłowością
religijnych fanatyków"4, bo dogmat wyjątkowości nie ma przecie\ sensu. Na poziomie
elementarnym ka\de wydarzenie historyczne jest wyjątkowe, chocia\by ze względu na swój
czas i miejsce. Ka\de te\ ma zarówno cechy odró\niające go od innych wydarzeń
historycznych, jak i cechy z nimi wspólne.
Anomalia holokaustu polega na tym, \e jego wyjątkowość absolutnie nie mo\e podlegać
jakiejkolwiek dyskusji. Mo\na by zapytać, czy istnieje jakieś inne wydarzenie historyczne,
przedstawiane głównie w aspekcie tak kategorycznej wyjątkowości? Cechy odró\niające
holokaust zazwyczaj wyodrębnia się w celu udowodnienia, \e jest to wydarzenie stanowiące
zupełnie odrębną kategorię. Nigdy jednak dokładnie nie wiadomo, dlaczego wiele jego cech
wspólnych z innymi wydarzeniami historycznymi uznaje się za nie zasługujące na
porównania. Wszyscy autorzy zajmujący się holokaustem są zgodni co do jego
wyjątkowości, ale mało, który z nich, jeśli w ogóle którykolwiek, zgadza się z innymi co do
przyczyny.
Za ka\dym razem, gdy argument o wyjątkowości holokaustu zostanie empirycznie obalony,
od razu wysuwa siÄ™ na jego miejsce nowe uzasadnienie. W rezultacie, jak zauwa\a Jean-
Michel Chaumont, mamy do czynienia z mno\ącymi się argumentami, które są wzajemnie
sprzeczne.  Nic to nie wnosi do naszej wiedzy, lecz za to ka\dÄ… kolejnÄ… argumentacjÄ™
zaczyna się od zera, \eby ulepszyć poprzednią".5 Innymi słowy: wyjątkowość holokaustu jest
niepodwa\alna; udowadnianie jej jest obowiązkiem, a negowanie równa się negowaniu
całego holokaustu.
Być mo\e problem tkwi w przesłankach, a nie dowodach. Bo jaka to ró\nica, nawet, jeśli
holokaust był wyjątkowy? Co zmieniłoby się w naszym stosunku do hitlerowskiego
holokaustu, gdyby nie był pierwszą, lecz czwartą albo piątą w szeregu podobnych katastrof?
Najnowszą ksią\ką udowadniającą wyjątkowość holokaustu jest Stevena Katza The
Holocaust in Historical Context. Cytując prawie pięć tysięcy tytułów w pierwszym z trzech
planowanych tomów, Katz dokonuje pełnego przeglądu historii ludzkości, aby udowodnić, \e
holokaust jest zjawiskiem wyjÄ…tkowym przede wszystkim dlatego, i\ nigdy przedtem \adne
państwo świadomie nie kierowało się zasadą i w oparciu o nią nie realizowało polityki
fizycznego unicestwienia ka\dego mÄ™\czyzny, kobiety i dziecka, nale\Ä…cego do jednego
konkretnego narodu. Precyzując swoją tezę Katz wyjaśnia: * jest wyjątkową postacią C. *
mo\e mieć z A takie wspólne cechy jak A, B, D ... X, ale nie C. * mo\e mieć równie\ cechy
A, B, D ... X ze wszystkimi A, ale nie C. Wszystko więc sprowadza się do tego, \e * jest
wyjątkową postacią C ... pi bez C nie jest *.... Zgodnie z definicją, nie ma wyjątków od tej
reguły. A, które ma z A cechy wspólne A, B, D ... X z * mo\e być pod wieloma względami
podobne do ... ale, zgodnie z naszą definicją wyjątkowości, ka\de lub wszystkie A nie
posiadające C nie są *.... Oczywiście, * stanowi w sumie więcej ni\ C, ale bez C nigdy nie
jest * Objaśnienie: Wydarzenie historyczne, które ma jakąś cechę szczególną, jest
szczególnym wydarzeniem historycznym. By uniknąć jakichkolwiek nieporozumień, Katz
tłumaczy, \e nie u\ywa terminu  fenomenologicznie" tak,  jak rozumieli go Husserl, Schutz,
Scheler, Heidegger i Merleau-Ponty".
Objaśnienie: Wywód Katza jest fenomenalnym nonsensem.6 Gdyby nawet istniały dowody
na poparcie głównej tezy Katza, choć takich nie ma, to i tak dowodziłoby to najwy\ej, \e
holokaust miał jakieś cechy szczególne. Byłoby zresztą dziwne, gdyby było inaczej.
Chaumont konkluduje, \e studium Katza jest w rzeczywistości  ideologią", udającą  naukę".7 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • apsys.pev.pl