[ Pobierz całość w formacie PDF ]
odwiedzając progi apostołów Piotra i Pawła, znacznie
wyprzedzając wszystkim dobrodziejstwem nas i innych w służbie
Bożej najgorliwszych, pobożną przychylnością umysłu obwieścił:
Wiele czasu temu złożyłem Bogu ślub, którego wcale nie
spełniłem; pragnę, opieką wszędzie uzbrojony, z pomocą Waszej
Pobożności zbudować kościół na cześć naszego Zbawiciela".
Usłyszawszy takie słowa, aby wzrastała godność papieska, wspólną
siedemdziesięciu dwóch ojców radą z serca uchwalamy. Więc aby
dać podstawę wykonania tego posłaliśmy Jana biskupa
tuskulańskiego, w którego obecności sam wspomniany książę, jak
widziano, nosił na własnych barkach dwanaście koszy obciążonych
ziemią. Miejsce zaś, na którym jest wzniesiony, nazwane
Wyszehrad, co brzmi wspaniale: wyższe od grodów. Ten prze-
najświętszy kościół, który znajdujemy stosownie wyposażony
dobrami, prawami własności, złotem, srebrem i innymi ozdobami,
zostaje ogłoszony głową całej prowincji i tak czczony. Biskupi
spod tego pana ze swoich dziesięcin wydzielili na rzecz tego
kościoła trzystu ludzi, biskup praski dwustu, ołomuniecki stu, za
zgodÄ… jego braci Konrada i Ottona. Podobnie to miejsce ucieczki
mocno polecił opiece świętego Piotra, księcia apostołów, i
wszystkich, mających siedzieć pózniej na jego stolcu. Postanowił,
że z tego kościoła do nóg powszechnego papieża, którykolwiek
[wtedy] będzie, pod świadectwem Chrystusa, każdego roku
dwanaście grzywien będzie dawanych. Dzięki zaś temu
warunkowi, aby od wszystkich kościołów w tymże kraju wydawał
się wyższy, przy jakimkolwiek obrzędzie ma przykładać się do
służby przy ołtarzu
św. Piotra siedmiu najgodniejszych, w mitrze i sandałach; w
podobny sposób rozkazujemy występować tegoż kościoła pre-
pozytowi, prezbiterowi, diakonowi [i] subdiakonowi. Tylko w tym
kościele pozwalamy przy obecności księcia chwalić Chrystusa, z
największą miłością, godzinkami, które w oznaczonych dniach
zwykliśmy odmawiać z nakrytymi głowami. Gdyby biskup owego
miejsca, dotknięty zawiścią diabła, odważył się odmówić
namaszczenia chrztu, wyświęcania duchownych, osądzeniem
naszego wyroku niech przyjmie [to] u jakiegokolwiek biskupa;
każdą krzywdę, bez niczyjej przeszkody, niech przedstawi
swobodnie na synodzie rzymskim. Pismo tego dokumentu po
wyciśnięciu pieczęci położyliśmy nad chwalebnym ciałem
błogosławionego Piotra apostoła z tej głównie przyczyny, aby
jeśliby ktoś, nieprzyjaciel Boga i kto gardzi Jego nakazami, chciał
to potargać, niech wie, że przez wszechmogącego Boga na wieki
będzie potępiony i nigdy nie będzie razem ze zgromadzeniem
świętych, lecz z diabłem, męką nieugaszonego ognia na wieki
będzie palony. Dano do rąk Piotra, proboszcza św. Jerzego, w
pałacu Laterańskim, pod królem Henrykiem, synem Henryka naj-
sławniejszego cesarza, 9 maja 1.
1
Zob. też falsyfikat bez daty, sporządzony po r. 1144, zapewne
wykorzystujący zaginiony autentyczny dokument Wratysława, CDB I, nr 387.
WYKAZ SKRÓTÓW
Br. Bretholz, Die Chronik von Böhmen, 1923
CDB Codex diplomaticus et epistolaris Bohemiae
.d. V. Novotny, Ceske dejiny
Dr. Drezdeński rękopis Kroniki Sazawskiej
FRB Fontes rerum Bohemicarum
Kosmas Kosmasa Kronika Czechów PWN 1968
MGH, SS Monumenta Gerrmaniae Historica,
Scriptores
MPH Monumenta Poloniae Historica
SSS Słownik Starożytności Słowiańskich
W Wiedeński rękopis Kroniki Sazawskiej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]