[ Pobierz całość w formacie PDF ]
skrajno konserwowa i petryfikowa j zyk religijny jako wi ty, czyli nie-
naruszalny 32.
Badane grupy zapytano: jaki by j zyk komunikatów? Podano nast puj -
ce okre lenia: poprawny, zrozumia y, m odzie owy, zawi y, ewangelizuj cy,
yciowy, ponad g owami . Poproszono o wybranie trzech przymiotników.
56% K, 51% M i 69% KL wybra a poprawny . 70% uczniów i 41% kle-
ryków zaznaczy a m odzie owy . 42% K, 35% M i 24% KL wybra o ewan-
gelizuj cy . 3-5% badanych wybra o zawi y , ponad g owami . Nale y
stwierdzi , e ewangelizatorzy pos ugiwali si j zykiem poprawnym, zgodnym
z przyj tymi zasadami frazeologii i gramatyki j zyka polskiego. Jednak cz ciej
ten przymiot zakre lali klerycy oraz uczniowie. Prawdopodobnie jest to zwi za-
ne z ich lepsz znajomo ci obowi zuj cych norm w j zyku polskim. Na dru-
gim miejscu wybrano m odzie owy . Tak zakre la co siódmy ucze i co
czwarty kleryk. W tym przypadku prawdopodobnie grypa z Gubina, maj c
wiadomo g oszenia rekolekcji klerykom, stosowa a mniej m odzie owego
slangu, gdy nie by o takiej potrzeby. Na trzecim miejscu wytypowano ewan-
gelizuj cy charakter us yszanej mowy. By mo e kontekst wypowiedzi, któ-
rym by y rekolekcje szkolne, u atwi wybór tego okre lenia. Zadawalaj ce jest
to, e tylko 3-5% badanych zakre li o: zawi y , ponad g owami .
Innym rodkiem wyrazu by o odwo ywanie si do pozytywnych przyk a-
dów z ycia i w asnego wiadectwa, które mia o mocno perswazyjny wyd wi k.
Ewangelizuj cy wiadomie przyj li strategi akcentowania dobra, dlatego mó-
wili o mi ci, przyja ni, prawdzie, czysto ci, a tylko na marginesie o sprawach,
które s temu przeciwne. To dawa o ogólnie pozytywny, radosny odbiór, by o
oszeniem Dobrej Nowiny w pe nym tego s owa znaczeniu. Zauwa o to 70%
K, 63% M i 84% KL. Jest to du a grupa. Wynik taki pozwala s dzi , e m ody
uchacz potrzebuje w taki sposób uj tych tre ci, konstruktywnego przekazu,
afirmuj cego szlachetny styl ycia. M odzie lubi s ucha wiadków wiary,
wyczuwa, e dobro jest motywuj ce do osobistego zaanga owania. Mo na by
rzec, e ewangelizatorzy zastosowali si do sugestii Paw a VI, który w Evange-
lii nuntiandi napisa :
Zachowajmy wi c gorliwo ducha, piel gnujmy s odk i pe pociechy rado
z ewangelizowania, nawet wtedy, kiedy trzeba zasiewa , p acz c. Miejmy taki za-
pa ducha jaki mia Jan Chrzciciel, Piotr i Pawe , inni Aposto owie (EN 80).
32
A. Dragu a, Ewangelia hip-hopowa? Biblia pierwszego kontaktu. Spór o nowe przek ady Pisma
wi tego, www.lutownica.dominikanie.pl/biblia/57_ewang_hiphop.htm, odczyt: 10.02.2013.
KS. WOJCIECH TUROWSKI
232
Podsumowanie
Rekolekcje szkolne s wyj tkow i jedyn w swoim rodzaju okazj do
pe nej katechizacji i ewangelizacji m odzie y na terenie szko y, zapewniaj to
regulacje prawne. Troska Ko cio a, by ka demu da Chrystusa, zapala duchem
misyjnym odpowiedzialnych za organizowanie rekolekcji szkolnych, by spo-
tkanie to by o bogatym prze yciem religijnym, kszta tuj cym postawy i okazj
do wyznania wiary. Jan Pawe II swoj apostolsk i misyjn dzia alno ci zapa-
li w Ko ciele ducha nowej ewangelizacji, która winna inkulturowa spo ecze -
stwo, ca y wiat. Ewangelizacja winna by nowa w zapale, metodach i sposobie
oszenia, aby by a radosnym i odwa nym wiadectwem wiary w Zmartwych-
wsta ego Pana, który jest niestrudzonym W drowcem, krocz cym ci gle przez
wiat z ka dym pokoleniem, ka dym cz owiekiem, i ma potrzeb zatrzymania
si w domu cz owieka.
Analiza uzyskanych bada nie mo e stanowi podstawy do wyci gania
generalnych wniosków i jednoznacznych tez co do wp ywu przeprowadzonych
rekolekcji szkolnych na ewangelizacj m odzie y. S to jednorazowe badania,
które przeprowadzone w krótkim czasie po rekolekcja zawieraj subiektywne
zniekszta cenia. Niemniej udzielone odpowiedzi kre jaki obraz metakomu-
nikacji, s echem prze rekolekcyjnych i w pewien sposób podpowiadaj , czy
warto i w tym kierunku przy organizowaniu kolejnych rekolekcji.
Z bada wynika, e m odzie jest bacznym obserwatorem i potrafi odró -
ni wiarygodnych wiadków Chrystusa od tych, którzy Go g osz przez stoso-
wanie socjotechnik i perswazji. W stosowaniu rodków audiowizualnych nale y
zachowa umiar. M odzie lubi piewa , s ucha dobrej muzyki, ogl da pan-
tomim oraz s ucha pozytywnych, yciowych przyk adów akcentuj cych do-
bro. Generalnie rekolekcje szkolne tego typu podobaj si m odzie y. Dlatego
warto w ich realizacj anga owa zespo y ewangelizacyjne, w których osoby
wieckie wraz z duchownymi b czyni obecnym i aktywnym Ko ció
w takich miejscach i w takich okoliczno ciach, gdzie jedynie przy ich pomocy
sta si on mo e sol ziemi33.
Autor ma wiadomo , e potrzeba podj cia dalszych bada na tym, na
ile rekolekcje szkolne ewangelizuj m odzie i czy taki, ewangelizacyjny, spo-
sób ich prowadzenia jest skuteczniejszy od tradycyjnych form rekolekcji para-
fialnych.
***
33
Por. Sobór Watyka ski II, Konstytucja Dogmatyczna o Ko ciele, nr 33.
REKOLEKCJE SZKOLNE EWANGELIZACJ M ODZIE Y
233
SCHOOL RETREATS AS A YOUTH EVANGELIZATION
SUMMARY
The article is focused on school retreats as a place of the new evangelization. The considerations
are mainly based on opinion polls which were conducted among young people after Lent retreats
held at the seminary in Lomza (in 2009) and at the veterinary and general education secondary
school in Lomza (in 2012). The author s attention was paid to three aspects of the new evangeli-
zation, namely zeal, method, and expression. The analyses suggest that (1) young people are
careful observers and can distinguish reliable religious testimony from mere preaching supported
by social engineering and persuasion training, (2) towards audiovisual means one should keep
moderate attitude and resist a temptation of making them an end in itself, (3) young people love to
sing, listen to the good music, watch the pantomime, and be exposed to positive examples of life,
which makes an opportunity to face them with the new evangelization. In the conclusion the
author claims that school retreats are liked by young people and in a certain way they do evangel-
ize them.
KEY WORDS: school retreat, new evangelization, zeal, method, expression.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]