[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Reklama jest swoistym tekstem kulturowym, będącym zapisem pewnych
znaczeń, sposobów wartościowania rzeczywistości na podstawie aktualnie
promowanych norm i wartości moralnych, społecznych, etycznych, obyczajowych.1
Przekaz reklamowy ma zadanie propagowania pewnych treści korzystnych dla
zbudowania wizerunku produktu czy opinii o danym producencie. Tworzy więc
pewną specyficzną przestrzeń, w której ukazywane są przekazywane przez twórców
treści. Ponadto reklama jest podstawową formą komunikacji marketingowej o
charakterze masowym. Stanowi proces komunikowania się przedsiębiorstwa z
rynkiem o charakterze masowym. Reklama jest formą bezosobową, a więc opartą na
wykorzystaniu różnych mediów, jest także przekazem płatnym.2
Słowo reklama pochodzi od łacińskiego wyrazu reclamare, oznaczającego
hałasowanie, robienie wrzawy. 3 I rzeczywiście: teksty reklamowe starają się za
wszelką cenę przyciągnąć uwagę odbiorców. Zgodnie z powszechnie przyjętą
definicją Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu: reklama to wszelka płatna
forma nieosobowego przedstawiania i popierania towarów, usług lub idei przez
określonego nadawcę. 4 Zgodnie z definicją Mariana Golki, [& ] reklamą jest
każdy płatny sposób nieosobistego prezentowania i popierania zakupu towarów
1
Por. Gołębiewska M.: Demontaż atrakcji, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003, s. 235-236.
2
Por. Wiktor J.W.: Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, PWN, Warszawa 2005, s.
148-149.
3
Benedikt A.: Reklama jako proces komunikacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2004, s.13.
4
Ibidem, s. 14. oraz Sztucki T.: Promocja. Sztuka pozyskiwania nabywców, Agencja Wydawnicza Placet,
Warszawa 1999, s. 49.
www.e-bookowo.pl 8
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
[ Pobierz całość w formacie PDF ]