[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Koncepcja jednostkowienia musi jednocześnie wyjaśniać możliwość epistemicznej
identyfikacji jednostkowości dzieła. Kompozycja muzyczna musi być dostępna
poznawczo, aby można było przyjąć, że kompozytor może ją skomponować i roz-
strzygnąć czy jest wartościowa. Gdyby dzieło było poznawane jedynie pośrednio
za pomocą wykonania (pierwsze wykonanie byłoby wtedy pierwszą egzempli-
fikacją dzieła) mielibyśmy do czynienia z sytuacją paradoksalną kompozytor
mógłby ją poznać tylko za pośrednictwem jej pierwszej egzemplifikacji. Aby
uniknąć tej konsekwencji należy przyjąć, że dzieło w zakresie konstytuujących
244
je jakości jest dostępne poznawczo w mocniejszy sposób. Cechy istotne dzieła
muszą być cechami konstytutywnymi samego dzieła, ale i jednocześnie kon-
stytutywnymi jakościami poprawnej interpretacji i wykonania tej interpretacji.
Sens muzyczny jednostkujący i unifikujący dzieło ma zatem konstytucję czysto
esencjalną i neutralną egzystencjalnie, a jednocześnie stanowić musi sens każdej
poprawnej egzemplifikacji dzieła. Dzięki temu słuchając wartościowych inter-
pretacji możemy jednocześnie słuchać samych utworów muzycznych.
Robert Koszkało
Singularity of Works of Music
Abstract
The purpose of the paper is to analyze the singularity of works of music. The main
result of the analysis is rejection of the theses that a work of music is individuated by its
interpretation, performance, existence, score, structure of its sounds. The foundation
of the singularity of works of music is understood in terms of pure musical sense.
Keywords: philosophy of music, ontology of music, work of music, singularity.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]